Det er blevet ufattelig populært blandt unge mennesker at skrive blog. Typisk er det pigerne, som synes, det er interessant at blogge, dele billeder og skrive online dagbog – og som oftest er disse blogs også godt besøgt.
Det har fået internetbutikkerne til at slå øjnene op og se muligheder i de unge bloggers popularitet. Det kommer til udtryk gennem gaver, sponseringer og såkaldte “give aways”, som stilles til rådighed af internetbutikkerne til gengæld for omtale af et produktet på bloggen.
Smart og fuldt lovligt, så længe man følger reglerne, hvilket ofte bliver glemt i en teenageeufori af at blive belønnet med gaver og gratis produkter. Se her, hvordan du følger reglerne om sponserede indlæg og undgår potentielle bøder.
To problemer
Selvom man er ung og virker udødelig, så skal man altså stadig følge loven. Både markedsføringsloven og skatteloven skal overholdes. Markedsføringslovens §4 snakker om skjult reklame, mens skattelovgivningen stiller krav om beskatning af indtægter, hvad enten det er gaver, sponseringer eller kontanter.
Der er intet galt i sponsering
Når du bruger din blog og stiller spalteplads til rådighed for firmaer, så har du på forhånd indgået en aftale med firmaet om, at du mod betaling i form af en gave eller lignende omtaler det givne produkt eller service og samtidig linker tilbage til firmaet.
Det er der sådan set ikke noget juridisk problem i, så længe læseren er klart informeret om indlæggets præmisser; nemlig at du er blevet betalt (med enten penge eller gaver) for at omtale produktet. Hvis ikke du aktivt gør læseren opmærksom på, at indlægget er sponseret, vil der være tale om et bryd på markedsføringsloven § 4 om skjulte reklamer.
Derudover skal du også huske, som denne sag viser, at du skal betale skat af produkternes værdi. Senest har Skat også kommenteret sagen på Twitter. Her kommer de med den danske anbefaling til at overholde reglerne om sponseringer
Sponseringer skal markeres tydeligt
I markedsføringsloven står helt klart, hvordan reklamer skal fremstilles for modtageren, så denne ikke er tvivl om formålet med teksten.
§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Det betyder eksempelvis, at du i dit sponserede indlæg tydeligt skal markere det som sponseret. Ellers vil det være i strid med ovenstående paragraf.
En tekst som “Sponseret indlæg” nederst i indlægget er som ofte nok. Dog skal teksten være læselig og man må derfor ikke eliminere teksten ved at sætte den på en farvet baggrund eller skrive teksten med en mindre skrifttype, som gør teksten sværere at læse.
Forbrugerombudsmanden kigger med
Hos forbrugerombudsmanden, som sørger for, at de erhvervsdrivende ikke overtræder gældende love og regler, har man også haft fokus på problemet med skjulte reklamer blandt bloggere.
I den forbindelse har forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne over for flere virksomheder, som bl.a. har betalt bloggere for at give omtale af deres produkter.
Det er på trods af, at en overtrædelse kan give bødestraf til både blogger og virksomhed. I praksis er der dog ikke nogle offentlig kendte sager, hvor bloggere eller virksomheder er blevet dømt for denne type overtrædelse.
Interesseret i at læse mere?
På forbrugerombudsmandens hjemmeside, forbrugerombudsmanden.dk, kan du læse meget mere om skjult reklame og læse afgørelser i sager, som forbrugerombudsmanden har behandlet.
Retningslinjer for skjult reklame