Man skal ikke have arbejdet længe med sin blog, før man støder på begrebet SEO. Men hvad er SEO egentlig, og hvad betyder det? Allerede nu er du sikkert stødt på begrebet, hvis du har googlet lidt på Wordpress og generelt hjemmesider.
Så lad mig forklare. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, som på dansk bliver oversat til søgemaskineoptimering. SEO handler altså om at blive vist i søgemaskinernes søgeresultater og i bedste fald ligge nummer 1 på et givent søgeord. En konkurrence, der er skrevet store tykke bøger om.
På dansk betyder det, at man ved at arbejde med SEO (søgemaskineoptimering) kan trække flere besøgende til fra søgemaskinerne som Google, Bing eller Yahoo.
Sådan fungerer søgemaskiner
For at forstå de ting, man arbejder med i SEO, kan det være relevant at vide lidt om, hvordan en søgemaskine fungerer. Videoen herunder er produceret af Google og giver et super godt indblik i hvordan en søgemaskine arbejder.
Husk HD og danske undertekster!
Hvad kan SEO bruges til?
Som vi lige har lært, så kan SEO bruges til at give dig en bedre placering hos søgemaskinerne. Undersøgelser viser, at under 20% klikker videre til side 2 og omkring 1% klikker videre til side 3 på søgemaskinerne. Dertil kommer, at 60% aldrig kommer videre end de 3 første resultater.
Derfor er det helt afgørende, at man ligger på side 1 og i toppen. Her tænker jeg selvfølgelig meget specifikt på webshops, og folk der på anden måde skal leve af sin hjemmeside.
Men er man bare hobbyblogger, så skal man ikke være bange for at tage kampen om de gode placeringer op. Det er ikke umuligt at komme op og få en første plads på Google. Og det behøver ingen gang at være svært, men kan give et øget antal af besøgende. Det kan man eksempelvis følge ved at tracke sin hjemmeside.
Men vil man gerne vide, hvad man kan gøre bedre for at få en god placering på Google, så læs med. Vi skal nu kigge på, hvad man kan arbejde med ved SEO, hvis man vil ligge bedre på Google eller andre søgemaskiner.
SEO i praksis
Når man nu forstår, hvordan Google og andre søgemaskiner virker, kan man måske også tænke sig til nogle af de parametre, som man kan arbejde med i SEO. Først og fremmest skal man have noget relevant indhold, som søgemaskinerne kan finde.
For at blive fundet og fundet relevant af søgemaskinerne er der nogle ting, som man skal overveje i forbindelse med SEO for WordPress.
Relevant indhold
Relevant indhold har aldrig skadet på ens SEO. Man skal jo have noget ordentligt indhold, som folk gider at finde og læse. Relevant indhold skabes bedst, når man brænder for det, man skriver. Læs vores guide til at finde det perfekte emne at skrive om.
Derudover kunne vi også høre i videoen, at gentagelser i form af synonymer er godt. Bare man altid husker på, at man udgiver sin tekst til en person og altså ikke en søgemaskine. Det betyder, at teksten stadig skal være flydende og læsevenlig.
Brug overskrifter
Overskrifter er rare og ikke kun for læseren. Ved at bruge overskrifter og dermed fremhæve enkelte ord, så tænker søgemaskinerne, at disse ord må have en særlig betydning for emnet.
Du kan eksempelvis lave overskrifter i WordPress ved at trykke på dropdown-listen “Afsnit” i editoren og vælge “Overskrift 2” til dine overskrifter inde i indlæggene. Så er du kørende.
Læs mere om at bruge overskrifter og dele din tekst op her.
Linkbuilding
Linkbuilding handler om at skaffe links – indgående og udgående – til din og andre hjemmesider. Når hjemmesider bliver linket sammen på kryds og tværs, så kan søgemaskinernes spiders nemmere finde siderne.
Derudover spiller linkbuilding også en rolle i forhold til at vurdere, hvor relevant dit indhold er. Forvirret? Det er heldigvis meget simpelt. Jo flere, som linker til dit indhold, desto mere relevant må det indhold jo være. Klart, ikke?
Permante links gør dig stærkere
Brugen af permante links i WordPress eller de såkaldte pæne links er også noget, som kan hjælpe til at give bedre SEO. Når søgemaskinerne udfra URL’en kan hente keywords, så kan man pludselig hente gratis SEO fra sin URL.
Med udgangspunkt i guiden bør du ændre dine permante links til noget mere gennemskueligt. På WP-Guiden.dk bruger vi blot “indlægstitlen.html”. Det fungerer rigtig godt.
Titel og meta descriptions
Hvis du har bare lidt kendskab til HTML, så bør title og meta descriptions ikke være helt nyt for dig. Begge dele er nemlig vigtige ting at huske på, når du arbejder med SEO.
Meta description er altså din beskrivende tekst, og den bør du skrive med omhu. Ligesom alt andet tekst.
På det punkt har WordPress dog en udfordring. Det er ikke en standard funktion at ændre hverken titel eller meta description. Men heldigvis kan det gøres med et plugin.
SEO by Yoast er et af dem, og der findes mange, men netop SEO by Yoast er et ret stærkt SEO-værktøj, som blandt andet tilføjer muligheden for, at du kan indtaste titel, beskrivelse og søgeord. Altsammen stiller det dig stærkt i SEO-kampen.
SEO i WordPress
Indirekte har vi lige været omkring det. WordPress er ikke super godt til det med SEO i hvert fald ikke som standard. Heldigvis kan vi fikse rigtig meget med plugins, og hvis du allerede har installeret SEO by Yoast, så er du rigtig godt kørende.
Er SEO og WordPress så en god idé? Ja! SEO er altid en god idé, men man kan selvfølgelig lægge mere eller mindre i det. Som hobbyblogger kommer man langt, blot man er klar over disse små tricks fra artiklen her. Men driver man en webshop, eller har planer herom, så kræver det noget mere tilpasning af en professionel.
Find mere information
Selvom indlægget her bidrager med lidt generel info om SEO, så er artiklen langt fra fyldstgørende. Ønsker du mere information om SEO, så skal du begynde din jagt på mere viden hos Google. Prøv “SEO i WordPress” og du vil have læsning nok til de næste 10 år!
God forståelse man får af at se videon. Det skal klart bruges til at seo på min side Parkering-frederiksberg.dk
De bedste hilsner